Чи вдасться фахівцям Держспоживстандарту подолати цю аксіому?
Держспоживстандарт
України нарешті буде мати можливість перевіряти не лише супровідну
документацію на вітчизняних АЗС, а й власне якість нафтопродуктів. Уряд
виділив Держслужбі технічного регулювання двадцять сім мільйонів гривень
на закупівлю дев’яти мобільних лабораторій для експрес – аналізу якості
пального.
Протягом
багатьох років фахівці з Держспоживстандарту не мали можливості
перевіряти якість пального на українських АЗС. На це не виділялися
кошти. Тож обмежувалися лише контролем супровідної документації. Але
вистачило й цього, щоб побачити наскільки непорядно працює великий
відсоток наших АЗС. Протягом 2010 року територіальні
органи Держспоживстандарту у справах захисту прав споживачів перевірили
близько тисячі автозаправних станцій. Більш як на половині з них були
виявлені порушення. Статистика гнітюча, але факт залишається фактом.
Усього в Україні офіційно зареєстровано близько восьми тисяч
автозаправок. І ті, які уникнули перевірки минулого року, у 2011 році
мають усі підстави очікувати на контролерів.
Основні
порушення, які виявили фахівці під час перевірок – це відсутність
документації, яка б свідчила про якісні показники пального та безпеку
нафтопродуктів. Також на більшості АЗС порушувалися правила торгівлі
бензинами і соляркою. Загалом у минулому році було накладено штрафів на
понад сімсот тисяч гривень. А вже цього року є всі підстави припускати,
що ця цифра суттєво зросте. Адже вже ближчим часом вітчизняні оператори автозаправочних станцій можуть очікувати на візити мобільних лабораторій.
Перший заступник голови Держспоживстандарту України Владислава Хижняк стверджує, що використання
таких лабораторій дозволить оперативно і системно відслідковувати
якість бензину та дизпалива безпосередньо на АЗС усього за 30 хвилин. Згідно з законодавством щоквартально територіальними органами Держспоживстандарту складається план перевірок суб’єктів господарювання, які заплановані на квартал.
Безперечно,
боротися з бажаннями деяких операторів АЗС продати будь-що за чималі
гроші сьогодні вкрай необхідно. Однак у такому позитиві, як мобільні
лабораторії, є один досить неприємний нюанс. І регулюється він виключно
законодавчо. Владислава Хижняк зазначила: «Згідно з «Законом
про основні засади державного нагляду та контролю» ми повідомляємо про
проведення планової перевірки за десять днів, що звичайно не дає змогу
здійснити ефективний контроль з боку держави».
Впродовж
2011 року фахівці Держслужби технічного регулювання планують перевірити
якість тридцяти відсотків нафтопродуктів, що продаються в Україні. Тож
можна гадати, що державна казна цього року суттєво поповниться за
рахунок сплачених штрафів. У Держспоживстандарті вважають, що результати
перевірок необхідно розміщувати в періодичних виданнях, яким би
довіряли споживачі. Це буде дієвішим навіть за ті покарання, що
передбачені чинними правилами. Нагадаємо, що сьогодні, якщо
територіальні органи Держспоживстандарту у справах захисту прав
споживачів знаходять серйозні порушення, вони інформують місцеву владу
та правоохоронців. А вже ті можуть позбавляти ліцензії горе-бізнесменів.
Щоправда такі випадки трапляються нечасто. Переважно все обмежується
штрафами. І то не завжди. А для продавців пального виникає серйозна
проблема лише тоді, коли знімають з реалізації цілу партію
нафтопродуктів. Тоді відчутні грошові втрати. У інших випадках це лише
легкий переляк.
Леонід Дудко
|