Сьогодні
на вітчизняному роздрібному ринку пального відсутні будь-які фактори,
які могли б радикально змінити цінову ситуацію. Стабільність світового
ринку нафти та нафтопродуктів, а також баланс попиту та пропозиції, який
ми спостерігаємо протягом літніх місяців, створює усі передумови для
збереження вартості бензинів усіх марок та солярки на нинішньому рівні.
На
фоні такої цінової стабільності у роздрібному ціноутворенні є виключно й
українські особливості. Йдеться про регіональний принцип. Наприклад,
від запорізьких демпінгових війн та сезонно завищених цін на півдні й до
можливого подорожчання пального у Сумській та Львівській областях, де
розгорівся конфлікт між органами податкової інспекції та окремими
роздрібними продавцями. Як і раніше, суттєвою причиною, яка унеможливлює
здешевлення усіх марок бензинів та дизпального на українських АЗС є
високий рівень нафтових котувань, які прагнуть здолати бар’єр у 80
доларів за барель. Є ще низка факторів, які не сприяють зниженню
роздрібних цін.
- Висока
офіційна вартість нафтопродуктів на українських НПЗ, які при
перерахунку в роздріб на 6- 10% вище, ніж виставлені на вітчизняних АЗС.
- – Висока вартість імпортного пального.
- – Падіння курсу гривні до Євро.
- – Зменшення кількості запасів до 39 тисяч тонн бензинів та солярки в резервуарах нафтопереробних підприємств країни.
- – Зростання попиту на дизпальне в жнива.
- – Суттєві об’єми реалізації високооктанового бензину на півдні країни в період відпусток.
- –
Реалізація податковою інспекцією операції «Бюджет», яка зумовила
погіршення економіки підприємств, що продають нафтопродукти за
мінімальними цінами.
- – Активна робота правоохоронців у боротьбі з контрабандою пального.
- – Призупинка роботи 53 АЗС Сумської області через податкові перевірки.
- –
Діюча до 1 листопада заборона на вивіз нафтопродуктів із Казахстану, що
не дозволяє збільшити кількість пропозицій в нижній частині цінового
діапазону.
Основні фактори, які сприяють зменшенню роздрібної ціни:
- Потужна
конкуренція між роздрібними операторами через збереження в мережі АЗС
групи «Приват» ціни на пальне на 1,5 % нижче ринкових і на 3,5 - 4,5 %
нижче, ніж у основних конкурентів.
- Рекомендації
Мінпаливенерго зменшити вартість нафтопродуктів до економічно
обґрунтованого рівня ( близько 7,40 грн/л. для бензину марки А-95).
- Суттєві об’єми імпорту пального у липні.( За попередніми даними – 220 тис. тонн бензину та близько 200 тис. тонн дизпального).
- Прагнення
продавців у гурті реалізовувати нафтопродукти швидко через суттєві
втрати на випаровування в разі тривалого зберігання ресурсу при високій
температурі повітря.
Отже,
якщо співставити усі фактори, які можуть зумовити або збільшення ціни
на пальне у роздрібній торгівлі, або її зменшення, можна дійти висновку,
що різких цінових коливань у будь-який бік не буде. І у найближчі тижні
ми спостерігатимемо стабільну ситуацію.
Леонід ДУДКО asmap-inform
|